Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اسبق رادیو قرآن با اشاره به توصیه رهبر انقلاب می‌گوید: پس از تلاوت قرآن خدمت آقا رسیدم و پیش از اینکه این دو پرسش را مطرح کنم، گویی که ایشان ذهن من را خواند و پاسخ داد: "خیلی خوب و بامعنا می‌خوانی"

به گزارش قدس آنلاین، پنجمین محفل انس با قرآن به همت مجمع قرآنیان اسلامشهر، پنجم آذرماه با حضور تعدادی از قاریان و حافظان قرآن و همچنین تلاوت قاریان بین‌المللی و ممتاز کشورمان در اسلامشهر برگزار و همزمان از طریق صفحه اینستاگرامی mquran_eslamshahr  به‌صورت زنده پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی و پیشکوست قرآن در این جلسه، پیش از اینکه به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید بپردازد با اشاره به خاطره‌ای از دیدار با مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته، به ارائه توضیحاتی در خصوص اهمیت تلاوت قرآن پرداخت و همچنین از یک قاری مصری سخن گفت که حرف او در یک محفل انس با قرآن موجب شد تا به تلاوت قرآن با اهمیت بیشتری بها دهد.

مصری‌هایی که تمایلی به پیشرفت ایرانی‌ها ندارند

وی در ابتدا با اشاره به اینکه مصری‌ها چندان دل خوشی ندارند که ببیند قاریان دیگر کشورها نیز در تلاوت قرآن پیشرفت می‌کنند بیان کرد: مصری‌ها تمایل ندارند که هنر تلاوت قرآن از دست آنها خارج شود و از گذشته به شدت احساس خطر می‌کردند. البته که در یک دوره‌ای سرآمد جهان بودند و میان آنها با قاریان کشورهای دیگر فاصله زیادی وجود داشت اما باید توجه کنیم که دلیل این سرآمدی، هوش بالای آنها نیست بلکه سابقه بیشتری داشته‌اند و در یک زمان خوب، قاریان بزرگی نظیر مصطفی اسماعیل، منشاوی و عبدالباسط در میان آنها ظهور کرده است.

وقتی برند ماشین و ساعت قاریان اهمیت می‌یابد

ابوالقاسمی با اشاره به فضای فعلی حاکم بر تلاوت قرآن در کشور مصر گفت: پس از نسل طلایی قاریان مصری امروزه بیشتر شاهد این هستیم که آنها درگیر یکسری رقابت‌های کاذب شده‌اند. در سال ۱۳۸۲ بود که مقاله‌ای را در یکی از روزنامه‌های مصر می‌خواندم که نوشته بود "برای قاریان قرآن کم‌کم برند ماشین‌ها و ساعت‌هایشان اهمیت پیدا کرده است. البته ما فکر نمی‌کردیم که در کشور ما هم روزی بیاید که چنین اتفاقی بیفتد".

وی تصریح کرد: بالاخره دلیل رشد قاریان مصری این بود که انگیزه‌های زیادی داشتند. ما هم در کشور خودمان این قضیه را در امام خمینی (ره) دیدیم که چطور در میان جوانان انگیزه ایجاد کرد. بنابراین فضا بسیار مهم است و می‌تواند آدم‌ها را بزرگ یا کوچک کند. ما می‌توانیم ذهن بچه‌ها را طوری بار بیاوریم که به اصل قضیه در تلاوت قرآن توجه کنند و از طرفی می‌توانیم کاری کنیم که درگیر رقابت‌های کاذب شوند و سر مسائل کوچک با یکدیگر درگیر شوند.

ماجرای شک در تلاوت قرآن و حل آن توسط رهبری

ابوالقاسمی در بخش دیگری از سخنان خود به خاطره‌ای از رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: چند سال پیش در تلاوت قرآن و اینکه چرا باید تا این اندازه قرآن بخوانم شک کردم. تصور می‌کردم که اگر به آن دنیا رفتم و به من گفتند چرا مثلاً به مسائلی نظیر مفاهیم و غیره نپرداختی چه بگویم. آن زمان کمی بیش از سی سال سن داشتم. این شک با من بود تا اینکه در اوایل دهه هشتاد برای تلاوت قرآن خدمت مقام معظم رهبری رسیدم. در ذهنم دو سوال داشتم؛ یکی اینکه چقدر تلاوت من معنامحور است و دیگر اینکه مقامات را چطور استفاده می‌کنم. پس از تلاوت قرآن خدمت آقا رسیدم و پیش از اینکه این دو پرسش را مطرح کنم، گویی که ایشان ذهن من را خواند و پاسخ داد و فرمود: خیلی خوب و بامعنا می‌خوانی و از مقامات هم خوب استفاده می‌کنی.

"آقای ابوالقاسمی تلاوت را رها نکن"

وی افزود: این هم گذشت تا اینکه یکبار دیگر خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و پس از اینکه تلاوت کردم و همچنان با آن شک مواجه بودم، آقا به من فرمودند: آقای ابوالقاسمی، مبادا که تلاوت قرآن را رها کنی. این هم بد نیست بگویم که من دوست داشتم از ایشان انگشتر بگیرم. وقتی که ایشان داشت به من نکاتی در مورد تلاوت می‌گفت، انگشترها هم در دست ایشان به شدت توجه من را جلب کرده بود. بالاخره ایشان به من توصیه کردند که تلاوت را رها نکنم و فرمودند: تلاوت شما سه برابر جای بهتر شدن دارد و من هم گفتم: آقا شما از ما تعریف می‌کنید اما صله‌ای چیزی به ما نمی‌دهید که ایشان گفتند: یک انگشتر به شما می‌دهم. البته در آن جلسه انگشتر را ندادند و پس از یک هفته انگشتری که سال‌ها با آن نماز خوانده بودند را برای من ارسال کردند.

ابوالقاسمی تصریح کرد: این فرمایش مقام معظم رهبری که به من گفت تلاوت را رها نکن و تا آخر برو برای من خیلی جالب‌ بود. در همان جلسه بود که یکی از قاریان کشور ما هم تلاوت کرد و یک قاری مصری هم در جلسه بود. این قاری مصری حرفی به من زد که هم انرژی مضاعفی به من داد و هم اصطلاحاً جگر من را آتش زد. به من گفت: شما بالا بروید یا پایین بیایید و خیلی هم که خوب بخوانید در تصورتان هم این نباشد که می‌توانید مانند مصری‌ها قرآن بخوانید. من از این حرف هم ناراحت شدم و هم انرژی بیشتری گرفتم.

تلاوت قاریان ایران در مصر شنیده می‌شود

وی با اشاره به نفوذ تلاوت قاریان ایرانی در کشور مصر بیان کرد: یک زمانی این تصور نسبت به ما وجود داشت اما امروزه بنده اطلاع دارم که صدای قاریان کشور ما در کشور مصر پیچیده است. یکی از دوستانم که به مصر رفته می‌گفت در مسجد رأس‌الحسین تعدادی از قاریان بودند که به اسم قاریان ایرانی را می‌شناختند و از چهار قاری نام بردند که تلاوتشان را پیگیری می‌کنند. یکی از آنها آقای شاکرنژاد بود و دیگر هم آقای منصوری. بنابراین می‌خواهم بگویم پیشرفت ما برای مصری‌ها خیلی سخت است اما این اتفاق افتاده است.

این قاری بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از سخنان خود به رمز و راز ماندگاری تلاوت قرآن اشاره کرد و گفت: اگر تاریخ را ببینید، مشاهده می‌کنید که خیلی از حرکت‌ها مانند کف روی آب بوده‌اند و از بین رفته‌اند. مثلاً اگر شما یک تحریر بی‌نظیر بزنید، مطئمن باشید که یک روزی بهتر از شما هم خواهد آمد و از این‌رو این چیزها ماندگار نمی‌شود اما آنچه که اهمیت دارد بعد روحی تلاوت است که هیچ وقت انتها ندارد. وقتی که تلاوت کامل یوسف را می‌شنوم می‌بینم این آدم در هنگام تلاوت قرآن اصلا روی زمین نبوده است.

چرا به تلاوت قرآن در فضای مجازی نقد کردم؟

مدیر اسبق رادیو قرآن با اشاره به جریانی که تلاوت قرآن را در فضای مجازی راه انداخته بود و در جاهای مختلف به تلاوت قرآن می‌پرداخت بیان کرد: من وقتی به ابعاد روحی تلاوت توجه می‌کنم موجب می‌شود تا به برخی حرکات در فضای مجازی انتقاد کنم. وقتی که تلاوت به فضای مجازی آمد و هر کسی موبایلش را روشن کرد و قرآن خواند، نتیجه‌اش این می‌شود که مردم هم تصور می‌کنند که هر کجا که بخواهند می‌توانند قرآن تلاوت کنند. اما سخن بنده این بود که شما وقتی در حال خوردن به تلاوت قرآن پرداختید، مردم هم به اشتباه می‌روند. تلاوت قرآن یک کار روحی است و پیش از اینکه به هنجره آماده نیاز داشته باشد باید از سینه و روح آدم بگذرد اما برای ما اینگونه نیست.

ابوالقاسمی در پاسخ به کسانی که به این سخنانش واکنش‌های منتقدانه‌ای نشان داده بودند بیان کرد: وقتی می‌بینید یک آدمی که به این کار آگاه است و دردمندانه حرفی را می‌زند نباید سریع جوابش را بدهید. مشکل ما این است که برخی‌ها می‌خواهند سریع پاسخ بدهند و در آن زمان هم چند نفر به ما حمله کردند و آن طرفی که مورد نقد ما بود هم در نهایت روی موتور هم تلاوت کرد تا مثلاً بگوید کار او درست است اما در نهایت این کار سر کجا درآورد و چه شد؟ در گذشته قاری قرآن کسی بود که مردم به دید تبرک‌جستن به او نگاه می‌کردند اما امروزه چطور شده است؟

دلیل عدم تلاوت عموی منشاوی در رادیو

وی تصریح کرد: در مصر هم اینطور بوده که احترام می‌گذاشتند. یک وقت به عموی مرحوم منشاوی گفتند در رادیو تلاوت قرآن داشته باش. او قبول نکرد چون در آن زمان مردم این تلاوت‌ها را از رادیوهای قهوه‌خانه می‌شنیدند و ایشان گفته بود من نمی‌توانم قبول کنم که تلاوت کنم و یک نفر هم در حال قلیان کشیدن قرآن گوش کند. ما این رویه‌ها را از دست داده‌ایم و رقابت‌هایمان کاذب شده است اما این رقابت‌ها مانند کف روی آب است و از روی هیجان.

قاریان کشورمان خودبرتربین نباشند

این قاری بین‌المللی قرآن در بخش دیگری از سخنان خود به انتقاد از برخی قاریان کشورمان پرداخت و بیان کرد: من دیده‌ام که گاهی اوقات بچه‌ها نسبت به مخاطب خود نگاه برتر دارند و حس معنوی در آنها نیست. اما می‌خواهم به آنها بگویم که تک‌تک مخاطبان ولی‌نعمت‌اند و اگر آنها نباشند برای چه کسی می‌خواهید قرآن بخوانید؟ بنابراین این مخاطب بر گردن قاری حق دارد و باید متوجه این نکته بود.

ابوالقاسمی در بخش پایانی صحبت‌های خود به روایتی اشاره کرد و گفت: چندی قبل که در یکی از شهرهای نزدیک به یزد برنامه داشتم، روحانی آن مسجد برای من روایتی خواند که برای مدتی هر وقت یادم می‌افتاد گریه می‌کردم. روایت این بود که در روز قیامت قرآن به صورت یک انسان وارد می‌شود و خداوند به او خطاب می‌کند: هرکسی که تو را کرامت بخشید، من برایش کرامت می‌بخشم.

منبع: تسنیم

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: توصیه های مقام معظم رهبری قاری بین المللی قاریان مصری مقام معظم رهبری تلاوت قرآن تلاوت قرآن تلاوت را رها قاریان کشور فضای مجازی بین المللی رقابت ها مصری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۸۰۳۳۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی استاد جامعة المصطفی العالمیه در کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای و اجلاسیه اساتید معارف اسلامی سراسر کشور که در دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای از محضر پدر بزرگوار بهره گرفتند و بحث قرآنی را تحت تاثیر سیدهاشم میردامادی پدربزرگ مادری خود که در مسجد گوهرشاد تفسیر می‌گفتند و بحث انس با قرآن را تحت تاثیر مادر فرا گرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای ۶ سال محضر علامه طباطبایی را درک کردند و در تفسیر قرآن تحت تاثیر استاد خود بودند.

وی گفت: حضرت آیت الله خامنه‌ای را می‌توان محصول سه مکتب شیعی حوزه مشهد، نجف و قم دانست، و سیره حوزوی ایشان هم اشرابی از تعبد حوزه مشهد، عقلانیت حوزه قم و ولایت مداری حوزه نجف است.

دبیر علمی همایش بین المللی حضرت آیت الله خامنه‌ای گفت: تفسیره سوره برائت ایشان در ۷۰۰ صفحه ارائه شده که حاصل زحمت آقای ربانی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به سابقه تفسیر آیت الله خامنه‌ای اشاره کرد و افزود: ایشان سال ۱۳۵۸ هفته‌ای یکبار به قم آمده و تفسیر می‌گفتند همچنین رهبر انقلاب سال ۶۰ تا ۶۱ برای پاسداران تفسیر سوره‌های حشر و جمعه، ممتحنه، مجادله را می‌گفتند و سال ۶۹ -۷۰ تفسیر حمد را برای دانشجویان می‌گفته است.

وی بر اهمیت و جایگاه مرجعیت علمی قرآن در اندیشه حضرت آیت الله خامنه‌ای اشاره نمود و اظهار داشت: رهبر انقلاب تصریح دارند که «مساله قرآن و مرجعیت قرآن و رجوع به قرآن و استفهام از قرآن در مسائل گوناگون فکری، عملی، اجتماعی، سیاسی، حکومتی و ... خیلی چیز مهمی است. ما واقعا در این زمینه‌ها کم کاریم».

دبیر کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب بر موضوع جهت دهی به علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی تأکید نمود و با بیان این که علوم انسانی فعلی باید تحولات عمیق و پایداری داشته باشد، یادآور شد: رهبر انقلاب علوم انسانی فعلی را ترجمه قبل و شکل گرفته مبانی اومانیستی و سکولاریستی دانسته‌اند، از طرفی هدایت قرآن را عام و شامل تمام علوم می‌دانند که در مبانی و اهداف تاثیرات بسزایی دارد؛ ایشان ضمن تصریح بر اهمیت بازشناسی علوم انسانی بر اساس قرآن به تولید علوم انسانی قرآن بنیاد تاکید دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی سپس به تاثیر این کنگره بر فضای دانشگاهی اشاره کرد و گفت: تاکنون ۲۳۳ پایان نامه ارشد و دکتری در مراکز مختلف تحت تاثیر این کنگره گرفته شده است.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر مرجعیت علمی قرآن کریم گفت: براساس تاکیدات رهبر انقلاب دو واحد درس مرجعیت قرآن در برخی دانشگاه‌ها و جامعة المصطفی العالمیه ارائه می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی در بخش پایانی سخنان خود به اهداف و رویکرد‌های کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله خامنه‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: بیش از ۱۸۰ مرکز علمی، حوزوی و دانشگاهی در این کار عظیم مشارکت کردند و ۱۶ کارگروه علمی در راستای برگزاری این کنگره هم شکل گرفته است.

وی معرفی کتاب ها، مقالات، پایان نامه‌ها و سایت‌ها مبتنی بر ۷۰۰ ریز موضوع را از جمله دستاورد‌های دبیرخانه این کنگره دانست و اظهار داشت: در این کنگره بیش از ۵۳ نشریه و ۲۲ ملی علمی پژوهشی مقالات برگزیده را چاپ خواهند کرد.

دبیر علمی کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب یادآور شد: ۲۱۱ پیش نشست و ۷۸ کارگاه آموزشی، ۱۵ کرسی مرتبط با کرسی‌های ترویجی نظریه پردازانه در ۳۰ شهر و ۱۵ استان برگزار و ۲ هزار و ۵۰۰ چکیده و حدود  هزار و ۹۰۰ مقاله هم دریافت شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی به دریافت مقالات همایش به ۲۱ زبان زنده دنیا اشاره کرد و گفت: در تلاشیم تا این کنگره در شهر‌های متعدد ایران برگزار شود، لذا در داخل کشور شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز انتخاب و در خارج از کشور نیز در کشور‌های لبنان و سوریه، هند، افغانستان، پاکستان، اندونزی و برخی از کشور‌های آفریقایی اعلام آمادگی کردند.

دیگر خبرها

  • شاهکار رهبر انقلاب در تفسیر قرآن
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب تبیین و نشر داده شود
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • ۲۳۳ پایان‌نامه مرتبط با کنگره اندیشه‌های قرآنی آیت الله خامنه‌ای در حال تدوین است
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند
  • برخی برای حج ۳۰ سال در نوبت خواهند ماند!
  • حنجره خود را در کرسی های تلاوت قرآن در سرزمین وحی، وقف خدا کنید