Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم،‏‏ ۲۱ خرداد ماه سال ۹۰ در جلسه‌ای با حضور پیشکسوتان جهاد و شهادت و برخی فرماندهان سال‌های دفاع مقدس در مسجد ولی‌عصر(عج) تهران، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بیان سخنانی در خصوص موضوعات مختلف ازجمله سال‌های دفاع مقدس، وضعیت جبهه مقاومت در آن ایام و مسئله بیداری اسلامی که در آن تاریخ چیزی در حدود ۵ ماه از آغاز آن می‌گذشت پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن سخنرانی شهید سلیمانی که خبرگزاری تسنیم آن را برای اولین بار منتشر می‌کند، به‌شرح زیر است:

به‌طور طبیعی وقتی ما بچه‌های جنگ همدیگر را می‌بینیم، باید برویم در یک حال‌وهوای دیگری و اگر این اتفاق نیفتد، معلوم می‌شود که ما تأثیری بر همدیگر نداریم.

ما چه بخواهیم چه نخواهیم، در راهِ رفتن هستیم. خیلی از دوستان ما رفته‌اند. آنهایی که شهید شده‌اند با افتخار رفتند و آنهایی هم که توانستند آن روح شهادت را به‌عنوان شهید زنده در خودشان حفظ کنند و بعد رفتند هم با افتخار رفتند. ما هم هر یک با وضعیتی خواهیم رفت و این راهی است که بازگشت ندارد و همه ما در مسیر آن قرار خواهیم گرفت.

حال سؤال این است که اگر از ما بپرسند که؛ در ابتدای ورود به آن دنیا چه می‌خواهی ببینی، یقیناً اگر آدم بخواهد بامعرفت جواب دهد، دوست دارد دوستان شهیدش را ببیند، حسن باقری، همت، خرازی، کاظمی!

هرکدام از ما رفقای زیادی داریم که دوست داریم آنها را ببینیم. باید بزرگترین سرمایه ما غم دوستانمان باشد. اگر کسی به‌معنای حقیقی معرفت داشته باشد، مثل کسی که دائم عزادار است، باید این غم را در درون خودش حفظ کند.

واقعیات جنگ به‌خوبی تفسیر نمی‌شود

امروز مسئله جنگ در سطوح مختلف و با عبارات گوناگون مطرح می‌شود، بخشی از جنگ در قالب کمدی و برای خنده ارائه می‌شود و بخشی نیز به‌عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود ولی حقیقت جنگ و آن چیزی که واقعیت جنگ است، خوب تفسیر نمی‌شود، یا ما خودمان خوب آن حقیقت را حس نکردیم که بتوانیم خوب منعکس کنیم، یا اینکه در بیان آن توجه جدی صورت نمی‌گیرد.

اگر یک حادثه‌ای بتواند در یک زمان کوتاه یک جامعه را مثل یک انقلاب در ابعاد فرهنگی دگرگون کند و این دگرگونی هم عمیق باشد، باید بگوییم هیچ چیزی به‌اندازه دفاع مقدس نتوانست جامعه ما را دگرگون کند، آن وجهی که معارف اساسی شیعه را در جامعه ما به‌شکل وسیعی منتشر کرد، جنگ بود.

امام(ره) پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ فرمودند «ما انقلاب‌مان را صادر کردیم.»، خب، وقتی امام(ره) این حرف را فرمودند، اتفاق ویژه‌ای نیفتاده بود.

به‌نظر بنده آن چیزی که به‌عنوان یک الگوی مجسم به دنیا عرضه شد و بعداً تأثیرات خود را در دنیا گذاشت و اسم آن را می‌توان صدور انقلاب گذاشت، جنگ بود.

جنگ پایه اساسی صدور انقلاب ماست. شاید هیچ چیز به‌اندازه جنگ در تحول داخلی کشور ما در ابعاد فرهنگی (حتی بیش از خود انقلاب) نقش نداشت، تأثیر آن یک تأثیر اساسی و زیربنایی است.

آزادی خرمشهر در سال ۶۱، بعدها تولدهایی داشت که آن زاد و ولدها اسمش صدور انقلاب نام گرفت.

یکی از غصه‌های ما ناشناس‌ماندن «مالک»های جنگ است

واقعاً یکی از افتخارات عمر ما این است که امام(ره) را درک کردیم و امام(ره) بالاترین افتخار عمر ماست و من فکر نمی‌کنم در تمام جامعه ما کسی امام‌شناس‌تر از مقام معظم رهبری باشد و مصمم‌تر به پیروی از راه و خط امام(ره).

ایشان یک جمله نادر دارند که می‌فرمایند: «امام خمینی(ره) بعد از معصومین بی‌نظیر است.»، خب، ما بعد از معصومین خیلی انسان‌های بزرگی داشتیم، خیلی از صحابه و امامزاده‌های بزرگ هستند، انسان‌هایی مثل مالک اشتر که البته واقعاً باید گفت یکی از غصه‌های اصلی ما این است که مالک‌های جنگ ما شناخته نشد و ما نتوانستیم آنها را بشناسانیم، کسانی مثل حسین خرازی را. اسم او به‌عنوان فرمانده لشکر هست ولی آنها چشمه بودند و هرچه جوشید، از اینجا جوشید.

ما نتوانستیم صیاد شیرازی و آبشناسان را بشناسانیم، اینها جویبارهای جبهه‌های ما بودند.

 امام(ره) در جنگ اصالت را به دین داد

امام(ره) وقتی بنی‌صدر را کنار زد، چند پایه اصلی را بر جنگ ما حاکم کرد و دلایل اصلی این پاکی و منزه بودن و معصومیت جنگ همین پایه‌هاست.

امام(ره) در جنگ اصالت را به دین داد. در طول جنگ هیچ‌کس مدعی و چشم‌انتظار تشویق یا ترفیع نبود. امام این را از جامعه جنگ گرفت تا جنگ پاک بماند، لذا امام بعد از فتح خرمشهر به کسی درجه نداد و فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد، یعنی اصالت را به دین داد.

امام(ره) خدامحوری را در جنگ حاکم کرد. وقتی در عملیات بدر دچار مشکل شده و در جزیره شمالی جمع شدیم و وقتی آقایان رضایی و صیاد خدمت امام(ره) رفتند و آن پیام را آوردند، قبل از آن، در سنگر یک جوششی بود برای یقه گرفتن به‌خاطر حادثه بدر. امام(ره) فرمودند که «به من گزارش داده شده که برخی ناراحت هستند، می‌خواستم بگویم که هیچ جای نگرانی نیست. ما که از ائمه(ع) بالاتر نیستیم. آنها هم بعضی اوقات در ظاهر موفق نبودند، هم امیرالمؤمنین(ع)، هم امام حسن(ع) و هم امام حسین(ع)، ما که نسبت به مقام اینها چیزی نیستیم، عمده مشیت خداوند است که هرچه خدا بخواهد مثل عسل شیرین است، باید با آغوش باز پذیرای هرچه او می‌خواهد باشیم، از هیچ چیز نگران نباشید، محکم باشید، از هم‌اکنون به‌فکر عملیات بعد، مطمئن باشید پیروز هستید، امروز هم پیروز هستید، اگر برای رضای خدا باشید شکست نمی‌خورید.»

تمام روح حاکم بر بیان امام(ره)، «خدا» بود و این باعث شد آن فضای یکپارچه معنوی که بالاتر از مطاف دور خانه خداست، شکل بگیرد. روح توکل، وحدت و اعتماد به نفس، ارکانی بود که منجر به جاویدان شدن جنگ شد.

من یک بار در بندرعباس برای سخنرانی رفتم، چندتا دختر دانشجو به من نامه نوشتند ـ دخترهایی که نه خانواده بچه‌های جنگ بودند و نه خانواده شهدا ـ اینها نوشته بودند که «ما ۴ تا دوست هستیم که هرکداممان برای خودمان یک فامیلی انتخاب کردیم، من همت هستم، آن دوستم زین‌الدین است، آن یکی خرازی و دیگری هم کاظمی.»

بعد از دفاع مقدس حوادث خارق‌العاده‌ای در جهان اسلام افتاد

امروز برخی می‌پرسند آیا این حوادثی که در جهان رخ داده، متأثر از انقلاب ماست؟ آیا اسلامی است یا نه، چیز دیگری است.

خیلی‌ها معتقدند اینها پدیده‌های اجتماعی هستند که به‌دلیل فساد در کشورها به وجود آمده و آمریکا تنها سر چاه این اعتراضات را برداشته و خودش آن را هدایت می‌کند، یکی را می‌برد، یکی دیگر را می‌آورد، استدلال و منطقی هم برای آن دارند اما من معتقدم این نیست، نه من، خیلی‌ها و مهمترین فرد مقام معظم رهبری است که بارها این را فرموده‌اند که «چه کسی قبول کند یا نکند، این حوادث متأثر از انقلاب اسلامی است.»

خب، ما بعد از جنگ‌مان حوادثی داشتیم که در عالم اسلامی خارق‌العاده و در نوع خودشان متحیرکننده بودند، این حوادث در جمع‌بندی‌های مادی، غیر قابل شدن بود.

آیا کسی می‌تواند این را انکار کند که حزب‌الله لبنان متأثر از انقلاب ماست؟ و یا اینکه حزب‌الله پایه اصلی‌اش متأثر از جنگ ماست؟ ما بزرگترین شهید یا زنده‌یاد حاج احمد متوسلیان را در راه تأسیس حزب‌الله دادیم.

اگر قبول داریم که حزب‌الله متأثر از انقلاب و دفاع مقدس بود، باید ببینیم عمل حزب‌الله در جهان عرب به‌عنوان یک سازمان عربی چه تأثیری داشته؟

حزب‌الله در سال ۲۰۰۰ اسرائیل را شکست داد، همان زمان خیلی‌ها شبهه کردند که؛ آیا اسرائیل فرار کرد یا نکرد؟

این شبهه به وجود آمد که؛ آیا این پیروزی در اثر عمل حزب‌الله بود یا اسرائیل خسته شد و خودش رها کرد و رفت؟ اما جنگ ۳۳روزه دیگر این شبهات را باقی نگذاشت.

در جنگ ۶روزه، سه ارتش کشورهای مهم و ثروتمند عربی در ۶ روز مقابل اسرائیل شکست خوردند. در جنگ ۳۳روزه دیگر اسرائیل، اسرائیل ۱۹۶۷ نبود؛ اسرائیل سال ۲۰۰۶ بود که یک لشکر آن برابری می‌کرد با توانمندی ارتش اسرائیل در جنگ ۶روزه.

در این جنگ، ۳۳ روز دنیا بر طبل رسانه‌ها می‌کوبید، رسانه‌هایی که امروز قدرت زیادی دارند و خدا خواست این طبل زدن‌ها در دنیا به‌وجود بیاید.

این جنگ (جنگ ۳۳روزه) مثل جنگ ۶روزه نبود که چیزی مخفی بماند، نقش رسانه‌ها در این جنگ‌ها آن‌قدر زیاد است که از نقش دولت‌ها هم بیشتر است.

امروز نقش یک تلویزیون بعضاً از نقش یک حکومت بیشتر است در ایجاد جنگ روانی و موضوعات دیگر؛ چه در جهت تقویت و چه تضعیف.

امروز وضعیت فرق کرده، خبرنگاران در لابه‌لای این تانک‌ها می‌لولند و راه می‌روند و خبر منتشر می‌کنند و وقایع را نشان می‌دهند.

همه دنیا امکانات خود را بسیج کرده بود تا پیروزی اسرائیل را جشن بگیرد و از دست حزب‌الله خلاص شود، اما حزب‌الله پیروز شد و پیروز صددرصد نظامی هم شد.

خود فرماندهان اسرائیلی اعتراف کردند که حزب‌الله در این جنگ مثل یک زلزله ۹ریشتری اسرائیل را الک کرد.

 موشک‌های حزب‌الله ساختمان‌های اسرائیل را با دقت می‌زند

وقتی اولمرت نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل اعلام کرد که برای اولین بار در تاریخ مناقشات اعراب و اسرائیل، همه یا اغلب کشورهای عربی اسرائیل را در جنگ علیه یک سازمان عربی حمایت کردند، این حرف تاریخی و بی‌نظیری بود.

امروز رشد مقاومت مثل دیروز نیست که سید حسن نصرالله انکار کند و بگوید که «من موشک ندارم.»، بر عکس خودش اعلام می‌کند که «من موشک‌هایی دارم که می‌توانم ساختمان‌های شما را با دقت بزنم.»، می‌گوید «اگر ۶ لشکر شما بیاید من دفنش می‌کنم.»

این خیلی اعتماد به نفس می‌خواهد که یک سازمانی بیاید و چنین حرفی را بزند، چرا حزب‌الله چنین اعتماد به نفسی دارد؟ چون از مرحله تهدید و تأثیر از تهدید عبور کرده و نه‌تنها به مرحله بازدارندگی بلکه به مرحله تهدید دشمن رسیده است.

این حوادث و این‌همه پیروزی از جانب یک سازمان عربی که ریاست آن را یک روحانی برعهده دارد، آیا می‌تواند بر مصر، اردن و دیگر کشورهای عربی تأثیرگذار نباشد؟

 در جنگ ۲۲روزه، خاخام‌های یهودی با گریه از غزه عقب رفتند

یا آنچه در فلسطین رخ داد، این حوادث به‌صورت تسلسلی بر هم تأثیرگذارند، وقتی سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و اسرائیل از جنوب لبنان فرار کرد، حادثه بعدی، عقب‌نشینی از غزه بود به‌طوری که خاخام‌های یهودی با گریه از غزه عقب‌نشینی کردند، پس ثمره عقب‌نشینی از لبنان، عقب‌نشینی از غزه شد و ثمره پایداری در جنگ ۳۳روزه پیروزی دیگری در داخل غزه و در جنگ ۲۲روزه بود.

این اتفاق‌ها در کنار مرزهای مصر افتاد.

جوانان تونسی حرف عجیبی زدند و گفتند «ما وقتی شنیدیم که سید حسن نصرالله می‌گوید "ما ۶ لشکر اسرائیل را دفن می‌کنیم"، گفتیم پس ما می‌توانیم پلیس بن‌علی را شکست دهیم.»، این باور به وجود آمد. دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با نام اسلام بر این بیداری اسلامی تأثیر گذاشت و من بعید می‌دانم که امروز حادثه مهمی در دنیا بیفتد یا اتفاق افتاده باشد که به‌نوعی متأثر از جنگ ما نباشد، چرا می‌خواهیم این را انکار کنیم؟ این ثروت انقلاب اسلامی است، مال انقلاب اسلامی و خون شهدای ماست، حتی بر فرض اینکه مصری‌ها آن را قبول نکنند.

 بیداری در دنیا بدون انقلاب اسلامی ایران قابل تصور نیست

اصلاً می‌توان تصور کرد که بدون انقلاب اسلامی در دنیا اتفاقی در جهت بیداری بیفتد؟ از ۱۹۱۷ که فروپاشی عثمانی بود تا به حال، همه اتفاقات برای مهار جهان اسلام بوده و تنها حکومتی که از زیر یوغ صلیبیت خارج شد، جمهوری اسلامی بود و این هنر بزرگ امام(ره) است.

فقط هم تأسیس جمهوری اسلامی نیست بلکه امام(ره) اولین خروج را انجام داد و امروز همه آن چیزهایی که در دنیا مطرح می‌کنند مثل حقوق بشر، تروریسم و غیره، هیچ کاربردی در اروپا ندارد؛ تمام کاربردش برای کنترل جهان اسلام است.

 شکست هیمنه اسرائیل و ابهت آمریکا در عراق و افغانستان متأثر از انقلاب اسلامی ایران است

این شکست هیمنه اسرائیل و یا شکست ابهت آمریکا در عراق و افغانستان متأثر از انقلاب اسلامی است. آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند که ایران، عراق را بلعیده و البته آنها این حرف را برای ایجاد اختلاف به دیگر کشورها می‌گویند، خب، آمریکا که با دست چلاق به آنجا نیامد؛ ۱۶۰ هزار سرباز آورد.

 ایران و مصر می‌توانند تأثیر زیادی بر هم داشته باشند

ما معتقدیم آنچه در منطقه در حال اتفاق است، از جنس انقلاب اسلامی و متأثر از دفاع مقدس است اما از نگاه دیگر اگر بخواهیم ببینیم مثلاً مصر چه‌نسبتی با انقلاب اسلامی دارد، دلیل اصلی که مبارک اصرار داشت این فاصله بین ایران و مصر وجود داشته باشد، همین است. پارامترهایی وجود دارد که ایران و مصر می‌توانند تأثیر متقابل بسیار زیادی بر هم داشته باشند که یکی از آنها مذهب است.

درست است که ما شیعه هستیم و آنها اهل‌سنت اما مصر مذهب شافعی است که محب اهل‌بیت(ع) است، دوم اینکه حدود ۹ میلیون نفر اهل تصوف دارد که در محبت اهل‌بیت(ع) وضع مشخصی دارند. سوم ساختاری مثل اخوان‌المسلمین است که یک ساختار سیاسی مهم و از محورها و موتورهای اصلی محرک این انقلاب است.

 بنیانگذاران اخوان المسلمین در جمهوری اسلامی قدسیت دارند

بخش مهم از اتفاقاتی که در عالم عرب به وجود آمده، متأثر از مصر بوده، چه ناسیونالیسم عربی و چه اخوان المسلمین که آن هم از مصر به جهان عرب منتشر شده است.

بنیانگذاران اخوان المسلمین در جمهوری اسلامی و در تشیع و در نزد بزرگان شیعه قدسیت دارند.

یکی از خیابان‌های اصلی ما به نام «حسن البناء»‌ است که مؤسس اصلی اخوان المسلمین است. یکی از شخصیت‌های مورد احترام در بین علمای دینی ما «سید قطب» است که یکی از تألیفات مهم حضرت آقا، ترجمه تفسیر کتاب‌های سیدقطب بوده است، اینها مؤسس اخوان المسلمین بودند.

جنبش حماس که امروز یکی از اتهامات اصلی‌اش همبستگی با جمهوری اسلامی است، شاخه اصلی اخوان المسلمین محسوب می‌شود. دوستان اساسی انقلاب اسلامی مانند اردوغان و گُل در ترکیه، ‌احمد شاه مسعود و ربانی در افغانستان، ماهاتیر محمد در مالزی و... شخصیت‌های اصلی اخوان المسلمین هستند.

در سطوح گوناگون دیگری هم این نزدیکی‌ها وجود دارد و روشنفکران و نویسندگان مصری زیادی درباره انقلاب اسلامی ایران مطلب نوشتند.

عملکرد شورای نظامی مصر معیار خوبی برای سنجش و قضاوت نیست

اما اگر بیاییم این طور مطرح کنیم که شورای نظامی مصر چرا این‌گونه عمل می‌کند، این معیار خوبی برای سنجش نمی‌تواند باشد. در یمن، بحرین و لیبی هم به همین شکل است، لذا امروز به‌لطف خدا به‌نوعی این صدور انقلاب به منصه حقیقی ظهور رسیده و ما باید خدا را شکر کنیم که خون شهدای ما و تلاش‌های امام(ره) نتیجه خودش را نشان داد.

خیلی‌ها سؤال می‌کنند که؛ ما چرا این‌قدر به ایستادگی در مقابل آمریکا اصرار می‌کنیم؟ آیا نمی‌شود جمهوری اسلامی لبخندی به آمریکا بزند و خیلی از مشکلات حل شود؟ اگر این ایستادگی جمهوری اسلامی نبود و ما دست‌مان را در دست آمریکا می‌گذاشتیم چه‌کسی می‌تواند بگوید در دنیا چنین اتفاقاتی که امروز شاهد هستیم می‌افتاد؟

این یک واقعیت است که دیگر پیروزی و شکست ایران در مرز مهران نیست؛ امروز پیروزی و شکست ایران در بغداد و لبنان است، این ثمره بزرگی است که باید قدر آن را دانست نه اینکه با تحلیل‌های گوناگون به مسیر غلط برویم و یا از جایی ناراحت باشیم و آن را به جای دیگری وصل کنیم و این ثمره ارزشمند و ملموس را نادیده بگیریم.

همه ما محاسنمان سفید شده، حالا بعضی رنگ می‌کنیم ولی فایده ندارد.

یکی از اهل معرفت پولی به کسی داد و گفت «مرتب بیا به من بگو تو می‌میری.»، او پول را گرفت و مرتب می‌آمد و می‌گفت «فلانی! قاسم! تو می‌میری.»، این هم می‌گفت «خیلی خب، برو.»

مدتی گذشت و دید طرف دیگر خیلی پیگیر نیست، رفت و گفت «نه به آنکه گفتی هرروز به تو بگویم می‌میری نه به اینکه دیگر پیگیری نمی‌کنی!»، گفت «لازم نیست، امروز یک موی سفید در صورتم دیدم، آن به من می‌گوید که "تو می‌میری."، دیگر لازم به گفتن تو نیست.»

ما همگی در حال رفتن هستیم ولی از خدا بخواهیم که توفیقی بدهد که اولاً با شهادت ما را از این دنیا ببرد، ثانیاً ما را با دوستان شهیدمان محشور کند.

کد خبر 576869 برچسب‌ها اسرائیل قاسم سلیمانی لبنان - حزب الله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اسرائیل قاسم سلیمانی لبنان حزب الله متأثر از انقلاب اخوان المسلمین جمهوری اسلامی انقلاب اسلامی صدور انقلاب حزب الله جنگ ۳۳روزه دفاع مقدس عقب نشینی خیلی ها امام ره جنگ ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۵۲۵۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، عالم و مجاهد بزرگ خوزستانی است که عمر خویش را در خدمت اسلام و انقلاب صرف کرد. خدمات آیت الله موسوی جزایری قبل و بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست و وی همواره منشا اثر و خدمت برای استان و کشور بوده است.

زندگی آیت الله موسوی جزایری با تلاش های علمی و فرهنگی فراوانی همراه است‌. وی در سال های متمادی به تربیت طلاب جوان همت گماشته و در این میان‌، شاگردان ممتازی تربیت کرده است.

دفتر زندگانی آیت الله جزایری‌، پیش و پس از انقلاب‌، سرشار از مبارزه و هدایت های سیاسی است‌. از فعالیت هایی که در کارنامه مبارزاتی آیت الله موسوی جزایری می درخشد حضور فعال وی در راهپیمایی های انقلابی و شرکت در مبارزات ضد رژیم شاهنشاهی است.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران‌، فعالیت های آیت الله موسوی جزایری در قالب مسئولیت های اجرایی و روشنگری های درسی و اخلاقی ادامه یافت‌. وی بعد از پیروزی انقلاب از اعضای موثر مجلس خبرگان قانون اساسی بود.

مهم‌ترین مسؤولیت های وی‌، پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌، نماینده امام خمینی (ره) در اهواز، نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و امام جمعه اهواز و عضویت در مجلس خبرگان رهبری در ادوار ۱، ۲، ۳ ،۴ به نمایندگی از مردم خوزستان و دوره پنجم به نمایندگی از مردم تهران است.

در دوران دفاع مقدس، نقش آیت الله جزایری در جبهه های جنگ بسیار پررنگ بوده و یکی از فعال ترین امامان جمعه از این حیث به شمار می رفت. وی در ستاد پشتیبانی جنگ در استان ها و شورای عالی آن در کشور که به تایید امام خمینی (ره) رسیده بود نیز فعالیت داشت.

مسجد آیت الله جزایری در مرکز شهر اهواز نیز در دوران دفاع مقدس یکی از محل های مهم پشتیبانی و اعزام نیرو به جبهه های جنگ بود.

از جمله فعالیت های این مجاهد انقلابی تاسیس حوزه جدید به نام مدرسه الامام الخمینی (ره)، تجدید بنای حوزه علمیه اهواز، تاسیس حوزه علمیه خواهران و مکتب الزهرا (س)، تاسیس حوزه علمیه بقیة الله (عج) برای درس خارج فقه، ایجاد مرکزی برای پاسخ گویی به مسائل شرعی، تاسیس کتابخانه، تاسیس مرکز حل اختلافات عشایری، تأسیس کانون مقدس خانواده برای حل اختلافات خانوادگی، تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی امیرالمومنین (ع) و راه اندازی شبکه جهانی الاهواز است.

آیت الله موسوی جزایری پس از آنکه در خطبه‌های نماز جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ با اشاره به بیماری خود از عدم توانایی در انجام مسئولیت های امامت جمعه سخن گفت در تاریخ ۳۰ بهمن رسماً از سمت امامت جمعه اهواز استعفا داد.

به همین جهت، سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ مقام معظم رهبری طی حکمی حجت الاسلام سید عبدالنبی موسوی فرد را به عنوان امام جمعه اهواز و نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و آیت الله موسوی جزایری را به عنوان رئیس حوزه علمیه اهواز منصوب کردند.

در انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری، وی تصمیم گرفت از استان تهران وارد عرصه انتخابات شود و در نهایت از سوی مردم تهران به عنوان نماینده این استان راهی مجلس شد.

اکنون با تصمیم نماینده ولی فقیه در استان خوزستان قرار است از بیش از نیم قرن مجاهدت های این روحانی تقدیر به عمل آید و قرار است برنامه های مفصلی برای این مورد در اهواز اجرا شود.

نکوداشت همزمان با روز معلم

حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص تشریح برنامه‌های آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری اظهار کرد: آئین نکوداشت بیش از نیم قرن مجاهدت حضرت آیت الله موسوی جزایری در روز تکریم استاد و مقام معلم یعنی ۱۲ اردیبهشت ماه که روز شهادت شهید والامقام دکتر آیت الله مرتضی مطهری است، برگزار می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان بیان کرد: در واقع این مناسبت و فرصت را مغتنم شمردیم تا در استان خوزستان از مقام استاد و زعیم حوزه‌های علمیه استان تقدیر کنیم. لازم به ذکر است که برگزاری این آیین به پیشنهاد نماینده ولی فقیه در خوزستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا موسوی فرد بوده است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت: این برنامه از جانب حجت الاسلام موسوی فرد و اقشار مختلف مردم خصوصاً طلاب، روحانیون، اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، معلمان، عشایر، پاسداران، پیشکسوتان دفاع مقدس، خبرگان رهبری، شاگردان و اساتیدی که محصول فعالیت فرهنگی، آموزشی و تربیتی آیت الله موسوی جزایری هستند، برگزار می‌شود.

حجت الاسلام اخوان صباغ با بیان اینکه انصافاً آیت الله موسوی جزایری بر گردن خوزستان حق دارد، تصریح کرد: آیت الله جزایری بیش از ۵۰ سال در استان زحمت کشیده، زندگی خود را وقف دین و انقلاب کرده است لذا باید مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرد چرا که تقدیر از زحمات وی، تقدیر از انقلاب، دین و اسلام است، به همین منظور نماینده معزز ولی فقیه در استان بر خود واجب دانست این مجلس را برپا کند.

پدر معنوی استان

وی با اعلام اینکه فعالیت‌های آیت الله موسوی جزایری در خوزستان بسیار گسترده بوده است، عنوان کرد: قطعاً یک آئین نکوداشت نمی‌تواند به همه عرصه‌ها و جوانب فعالیت وی بپردازد اما مد نظر است فعالیت‌های حوزوی، دانشگاهی، رسانه‌ای، فرهنگی، تربیتی خصوصاً در مساجد، هیئت‌ها، شبکه سازی، انسان سازی، تربیت کادر، تربیت نیروهای مؤمن، انقلابی و پای کار، حضور مؤثر در فضای مجازی، تربیت اساتید فاضل حوزه علمیه، توسعه فعالیت‌های کمی و کیفی حوزه علمیه که به برکت وجود وی است تا حد امکان به عنوان پدر معنوی خوزستان مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان اظهار کرد: شخصیت آیت الله جزایری بسیار وارسته، بزرگوار و با دردِ دین بالایی است. وی شخصاً نسبت به دین، انقلاب و ارزش‌های دینی خود را مسئول می‌دانند لذا همه ما و اشخاصی که این مسئولیت را بر عهده گرفتیم تا از وی تقدیر کنیم، تقدیر از سال‌ها ایثارگری، ازخود گذشتگی، بزرگواری، پدری و استادی است که وی در حق همه داشته است.

حجت الاسلام اخوان صباغ بیان کرد: برخی مسئولان و بزرگان کشوری و حتی بزرگانی از استان بصره عراق برای این مراسم دعوت شده‌اند. بسیاری از افراد نیز مشتاق بودند در این مراسم شرکت کنند که با توجه به مکان برگزاری برایشان حضور مقدور نبود اما اعلام کرده‌اند که برای این مجلس پیامی خواهند فرستاد.

وی، برگزاری نمایشگاه را از برنامه‌های جانبی این آئین برشمرد و گفت: برگزاری نمایشگاه زندگینامه و صحبت‌های بزرگان کشوری و جهانی در خصوص آیت الله جزایری در کنار آئین نکوداشت انجام خواهد شد، همچنین برای وی کتاب زندگی‌نامه‌ای تدوین شده و ۱۱ جلد کتاب از آثار علمی آیت الله جزایری در این جلسه رونمایی خواهد شد.

نقش آیت الله در انقلاب و دفاع مقدس

امید حلالی روزنامه نگار خوزستانی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص خدمات آیت الله جزایری در استان خوزستان گفت: می توان گفت در پنج دهه گذشته، بررسی تاریخ خوزستان منهای نقش آفرینی آیت الله موسوی جزایری، نمی گویم امکان پذیر نیست اما بسیار سخت است و در واقع این دو با هم ممزوج هستند؛ آیت الله جزایری در مبارزات انقلاب اسلامی نقش آفرینی بسیار موثری داشته اند، در نجف و فرانسه خدمت امام می رسد، در کوران مبارزات حضور داشته و برخورد درجه یک و از نوع حلقه اول با حضرت امام داشته اند.

این روزنامه نگار خوزستانی گفت: بعد از پیروزی انقلاب در دفاع مقدس و بسیج همگانی مردم خوزستان برای دفاع از آب و خاک، وی امام جمعه تراز کشور بود و به واسطه اینکه کل خوزستان درگیر جنگ بوده، باز هم نقش آفرینی وی درجه یک و سطح اول بوده که کارکرد ملی داشته است. حضور وی در جبهه ها، ارتباط با نیروهای رزمنده، روحیه شان، توصیه های ارشادی و ارتباط وی با مرکز همه قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه نقش آیت الله موسوی جزایری در بازار و انسجام بخشی داشتن بسیار پررنگ است، تصریح کرد: مسجد جزایری به دلیل قرار گرفتن در دلِ بازار اهواز، کانون مبارزات انقلاب اسلامی بوده و بچه های مبارز آنجا جمع می شدند، بعدها بچه های رزمنده آنجا تردد و ارتباط داشتند، پس از جنگ نیز آیت الله جزایری یکسری نوآوری ها را آغاز و زمینه هایی را فراهم می کند که در آینده استان از آن بهره مند شده است.

تاسیس حوزه های عملیه در خوزستان

حلالی ادامه داد: تاسیس حوزه علمیه امام خمینی که چند هزار طلبه و حتی مجتهد از آن فارغ التحصیل شده و اکنون در حال خدمت در خوزستان، کل کشور و حتی در سایر کشورها به عنوان مُبلغ هستند و از افتخارات استان به شمار می آیند و طلبه های فاضلی که وی تربیت کرد یکی از مهم ترین موارد کارکردی آیت الله جزایری است.

روزنامه نگار خوزستانی اقدام دیگر آیت الله جزایری را تاسیس شبکه ماهواره ای الاهواز اعلام و عنوان کرد: تاسیس این شبکه در بررسی کارنامه وی بسیار مهم است، شبکه ماهواره ای الاهواز در یک دوره ای با تبیینی که توانست انجام دهد در مقابله با امواجِ ضد دینی بسیار خوب عمل کرد.

وی افزود: در دوره دیگر نیز این شبکه از حالت پدافندی به حالت آفندی تغییر موضع داد و توانست مواضع نظام جمهوری اسلامی و ولایت مولا امیرالمومنین (ع) را خیلی خوب برای مخاطبان عرب در کشور های منطقه تبیین و تشریح کند، اکنون این شبکه ماهواره ای جایگاه پیدا کرده و دارای مخاطب است.

تاسیس دانشگاه

حلالی اظهار کرد: گام سوم ایشان، تاسیس دانشگاه امیرالمومنین (ع) بوده که مکمل نقش شبکه ماهواره ای الاهواز است. در این مورد هم آیت الله جزایری خوش فکری خود را نشان داد و افراد علاقمند را برای تربیت مُبلغان و افراد صاحب نظری که تخصص آنها شیعه شناسی و کلام شیعه باشد و رشته های مرتبط با این دانشگاه را جذب کرد که در حال جا بازکردن بین علاقمندان و نخبگان است، افراد صاحب نظری در این دانشگاه در حال تحصیل هستند و یا اینکه فارغ التحصیل شده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، «آیت‌الله سید محمدعلی موسوی جزایری» در شهر شوشتر متولد شده است. اجداد وی تا سید نعمت‌الله جزایری، همگی در کسوت روحانیت و خادمان شریعت محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم بوده‌اند. پدرش آیت‌الله آقا سید محمدعلی موسوی جزایری از علمای وارسته شوشتر و در بین خواص و اهل فضل، مورد توجه و احترام بود. او همواره به تدریس و تربیت طلاب مشغول بود. مادرش نیز دختر مرحوم آیت‌الله آقا سید مهدی آل طیب بوده است.

سید محمد علی در ۶ سالگی، تحصیلات خود را از مکتب خانه حقانی آغاز کرد. دروس آن مکتب خانه، ترکیبی از معلومات قدیم و جدید بود. وی پس از پایان آن دوره، به حوزه علمیه شوشتر رفت و مقدمات را نزد پدر و نیز دایی خود، آیت‌الله سید محمدحسن آل طیب و علامه حاج شیخ محمد تقی شوشتری، صاحب قاموس الرجال خواند. هنوز مقدمات را تمام نکرده بود که در سفری به مشهد، در حرم ثامن الحجج علیه‌السّلام به دست پدرش، معمم شد.

وی دوره مقدمات، سطح و مقداری از خارج را در شوشتر گذراند. آن گاه برای تکمیل تحصیلات، به نجف اشرف مهاجرت کرد. وی از هنگام ورود به نجف، با جدیت به درس خواندن، نوشتن و مباحثه مشغول شد. او در نجف اشرف، از محضر آیات عظام: سید محمدجعفر مروج، سید جعفر جزایری، سید محمدباقر صدر، سید علی سیستانی، میرزا علی غروی تبریزی، سید علی بهشتی، سید ابوالقاسم خویی و امام خمینی بهره فراوان برد.

مدت زیادی از ورود او به نجف اشرف نگذشته بود که بعثی‌ها کودتا کرده، عبدالرحمان عارف را کنار زده و حکومت را به دست گرفتند. در ابتدا، تعرضی نسبت به حوزه علمیه و اهل علم نداشتند؛ ولی رعب و وحشت بسیاری در عموم مردم ایجاد شده بود.

کودتا کنندگان پس از آنکه از تثبیت قدرت خود مطمئن شدند، تعرض به حریم حوزه علمیه را آغاز کردند که پس از عکس العمل شدید مراجع به ویژه آیت‌الله سید محسن حکیم، عقب نشینی کردند. تا مدتی نیز آرامش حاکم بود. ولی سرانجام در اواخر سال ۱۳۵۰ همه ایرانیان مقیم عتبات عالیات را تبعید کردند که سید محمدعلی نیز از جمله آنان بود. وی پس از بازگشت به ایران، هم چنان عاشق ادامه تحصیل بود. از این رو، وارد حوزه علمیه قم شد و از محضر عالمان نامداری همچون حضرات آیات حسین وحید خراسانی و محمدعلی اراکی استفاده برد.

آیت الله موسوی جزایری در سال ۱۳۵۳ ش به دعوت جمعی از اهالی اهواز برای امامت در مسجد جزایری به آن شهرستان دعوت شد. در ابتدا، مسوولیت وی امامت مسجد جزایری و تدریس تنی چند از طلاب بود. گاهی نیز در مناسبت‌ها منبر می‌رفت. ولی پس از چندی متوجه خلا معنوی در جامعه به ویژه در نسل جوان شده و ازاین رو، مبادرت به تاسیس کتابخانه‌ای در مسجد و تشکیل جلسات اعتقادی، تفسیری و اقتصاد اسلامی نمود.

رفته رفته مسجد پایگاه جوانان مذهبی و شیفته اسلام و انقلاب شد و از طریق آیت‌الله پسندیده که در آن زمان وکیل تام الاختیار امام رحمة‌الله‌علیه در قم بود، نمایندگی حضرت امام رحمة‌الله‌علیه در امور حسبیه و وجوهات شرعیه را به عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، آئین نکوداشت فقیه مجاهد حضرت آیت الله موسوی جزایری با حضور مسئولان لشکری و کشوری روز چهارشنبه ساعت ۱۷ در تالار امام خامنه ای مجتمع فجر برگزار می شود.

کد خبر 6093194

دیگر خبرها

  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • متن پیشنهادی اسرائیل برای توافق با حماس منتشر شد+ جزئیات/ حملات سنگین حزب‌الله و سرایا القدس به مواضع ارتش اسرائیل/شمار شهدای نوار غزه به ۳۴ هزار و ۵۶۸ نفر افزایش یافت
  • متن پیشنهادی اسرائیل برای توافق با حماس منتشر شد+ جزئیات/ حملات سنگین حزب‌الله و سرایا القدس به مواضع ارتش اسرائیل
  • اسرائیل حزب‌الله را تهدید کرد/ جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • نیم قرن مجاهدت «فقیه مجاهد»/ از تاسیس شبکه ماهواره ای تا دانشگاه
  • ژنرال صهیونیست: حزب‌الله منطقه امنیتی حائل در داخل اسرائیل ایجاد کرده است
  • مطهری امام
  • هدیه ویژه فرمانده سپاه تهران به فرمانده کل ارتش